Most Hongkong-Zhuhai-Makau – najdłuższy most nad wodą na świecie
OBO Bettermann dostarcza duże ilości produktów
Opis projektu
Osiem lat budowy, 55 kilometrów długości, 40 000 pojazdów dziennie, 420 000 ton stali, koszt około 14 miliardów euro i połączenie pomiędzy Hongkongiem, Zhuhai i Makau – oto olbrzymi chiński projekt, który łączy w sobie wiele mostów, tuneli i sztucznych wysp w delcie Rzeki Perłowej. Stanowi on nić łączącą kontynentalne Chiny z metropoliami Hongkongu i Makau.
Połączenie, jakie zapewnia most Hongkong-Zhuhai-Makau, skraca drogę z Hongkongu do kontynentalnych Chin z czterech i pół godziny do około 30 minut. Most ten jest także symbolem jedności Chin. Szacuje się, że w 2035 roku dziennie z Zhuhai do Makau lub Hongkongu i z powrotem przejeżdżać będzie 60 000 samochodów i do 250 000 pasażerów.
Ogólne informacje o budynku
W tym megaprojekcie zamontowane zostały także rozwiązania systemowe firmy OBO Bettermann: produkty z kategorii systemów połączeń i zamocowań, systemów ochrony przeciwprzepięciowej i odgromowej oraz kablowych systemów nośnych stanowią część tej niezwykłej konstrukcji.
Dlaczego klient wybrał produkty OBO?
Ze względu na ekstremalne wymagania w tunelach podwodnych zainstalowano korytka siatkowe Magic w różnych wersjach i wymiarach. Umożliwiają one prowadzenie dużych objętości kabli. Ponadto są wyjątkowo wytrzymałe i uniwersalne. W pomieszczeniach wentylacyjnych użyto więc wysoce wytrzymałych koryt kablowych SKSM do prowadzenia kabli elektroenergetycznych.
W celu zabezpieczenia dużej liczby urządzeń elektrycznych zamontowanych na wolnym powietrzu, inżynierowie zastosowali komponenty isFang i isCon do zewnętrznej ochrony odgromowej. Zostały one rozmieszczone na górnej stronie wieży mostowej i na wielu tablicach informacyjnych na wolnym powietrzu. To tylko niektóre przykłady z szerokiego asortymentu produktów OBO Bettermann, który znalazł zastosowanie w tym projekcie budowlanym.
Jeden odcinek o długości piętnastu kilometrów zyskał już status najdłuższego mostu stalowego na świecie. Ponadto należący do projektu tunel podwodny o długości 6,7 km jest nie tylko najdłuższym, ale także najgłębszym na świecie – znajduje się około pięćdziesiąt metrów pod powierzchnią wody.
Po zachodniej stronie inżynierowie stworzyli sztuczną wyspę, znajdującą się pomiędzy Makau a Zhuhai. Od momentu otwarcia mostu mieszczą się tam punkty poboru opłat i przejścia graniczne dla podróżujących do Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau oraz do Chin.